Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

1.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland, gevestigd te Klarenbeek, KvK-nummer 08215083, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
2.       De wederpartij van Zorgboerderij Van ’t Hooiland wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als cliënt.
3.       Partijen zijn Zorgboerderij Van ’t Hooiland en cliënt samen.
4.       Met de begeleidingsovereenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
5.       Onder begeleiding wordt verstaan: alle gesprekken tussen
- begeleider en kind met ouders
- begeleider en kind
- begeleider en ouders
- begeleider en volwassene
- begeleider en andere hulpverlenende instanties waar nodig,
zowel  fysiek als telefonisch.
6.       In deze algemene voorwaarden wordt daar waar ‘hij’ wordt genoemd ook ‘zij’ bedoeld.
 
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1.       Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, leveringen van diensten, offertes en werkzaamheden door of namens Zorgboerderij Van ‘t Hooiland, kortom alle verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als van uitvoerende aard.
2.       Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
3.       De overeenkomst bevat voor Zorgboerderij Van ‘t Hooiland steeds inspanningsverplich-tingen, geen resultaatsverplichtingen. Zorgboerderij Van ‘t Hooiland is op geen enkele wijze aansprakelijk te stellen voor hetgeen de cliënt met de opgedane informatie en kennis doet. Het succes van de begeleiding en/of coaching is mede afhankelijk van de inspanning van de cliënt en het nakomen van gemaakte afspraken. De geboden begeleiding garandeert geen (blijvende) verandering van de fysieke, mentale of emotionele gesteldheid van de cliënt.
4.       Het doel van het verblijf op Zorgboerderij Van ’t Hooiland is het aanbieden van ondersteunende begeleiding/coaching voor de cliënt, op een ontspannen en verantwoorde manier. Daarbij staat – door de beleving en ervaring van activiteiten, de natuurlijke omgeving en het bieden van ruimte en structuur – het persoonlijk welbevinden van de cliënt voorop. Er is geen sprake van loonvormende arbeid in de zin van artikel 7.610 van het Burgerlijk Wetboek en/of van een arbeidsovereenkomst.

Artikel 3 – Duur van de overeenkomst
1.       De overeenkomst tussen Zorgboerderij Van ’t Hooiland en cliënt wordt aangegaan voor de periode dat er een geldige dienstverleningsopdracht is, hierna te noemen: DVO.
2.       De overeenkomst wordt alleen gecontinueerd bij een geldige DVO. Indien er geen onderliggende DVO is, wordt de begeleiding gestopt.
3.       Het is mogelijk om, na het verstrijken van de geldigheidsduur van de DVO en een evaluatie, een nieuwe DVO aan te vragen. Zorgboerderij Van ’t Hooiland en cliënt zijn beide verantwoordelijk voor de onderbouwing van de aanvraag voor een nieuwe DVO. Zorgboerderij Van ’t Hooiland vraagt de nieuwe DVO aan.
4.       De overeenkomst kan tussentijds worden opgezegd, met inachtneming van één maand opzegtermijn, door middel van een schriftelijke mededeling met duidelijke opgave van reden(en). Deze dient gericht te zijn aan Monique Opstal – van Tilborg, Zorgboerderij Van ’t Hooiland, Elsbos 17, 7381 AR Klarenbeek, [email protected]
5.       Van opzegging zoals hierboven genoemd zal onder meer sprake zijn wanneer Zorgboerderij Van ’t Hooiland door ziekte, ongeval of op een andere manier voor een langere periode (langer dan vier weken) of blijvend niet in staat is de verplichtingen uit de overeenkomst na te komen en er geen uitzicht is op vervanging.

Artikel 4 – Werkafspraken
1.       De cliënt komt voor begeleiding individueel of groepsgericht/coaching/logeeropvang op Zorgboerderij Van ’t Hooiland. Uitbreiding behoort tot de mogelijkheden, mits er (ruimte in) een DVO is en plaats op Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
2.       De (vertegenwoordiger van de) cliënt zorgt voor en bekostigt het vervoer naar en van Zorgboerderij Van ’t Hooiland, tenzij anders beschikt en/of afgesproken.
3.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland verstrekt de lunch op donderdag en zaterdag en het avondeten op maandag.
4.       De cliënt wordt geacht zich te houden aan de geldende huisregels van Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
5.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is verantwoordelijk voor het creëren van een veilige, verantwoordelijke situatie voor de cliënt conform de Arbonormen.
6.       In de zomervakantie heeft Zorgboerderij Van ’t Hooiland de mogelijkheid drie weken aaneen te sluiten. Rondom de feestdagen in december twee weken. Er wordt een lijst met alle vakantiedagen en sluitingen bekend gemaakt.

Artikel 5 – Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid
1.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland garandeert niet dat de beoogde resultaten worden bereikt met de begeleiding/coaching.
2.       Ieder persoon blijft te allen tijde zelf verantwoordelijke voor wat hij met de informatie doet die hij ontvangt of de adviezen die hij krijgt tijdens de begeleiding.
3.       Voor kinderen onder de 16 jaar geldt dat, bij huwelijk of geregistreerd partnerschap, één van de gezaghebbende ouders moet tekenen voor begeleiding/coaching. In geval van scheiding moeten beide gezaghebbende ouders tekenen. De opdrachtgevende gezaghebbende ouder draagt er zorg voor dat de andere gezaghebbende ouder toestemming geeft. Zorgboerderij Van ’t Hooiland draagt hier geen verantwoordelijkheid voor.
4.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade of letsel voortgekomen uit of in verband met de geboden diensten, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
5.       De cliënt is verantwoordelijk voor eventuele wijzigingen van de begeleiding en de daar bij behorende gevolgen.
6.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is geen arts, stelt geen diagnoses en aanvaardt hieromtrent dan ook geen enkele aansprakelijkheid.
7.       Een cliënt is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade die hij aanricht aan bezittingen van Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
8.       Wanneer Zorgboerderij Van ’t Hooiland niet kan voldoen aan de begeleidingsbehoefte van de cliënt zal zij doorverwijzen naar een andere zorgverlener in de regio. Zorgboerderij Van ’t Hooiland is op de hoogte van de sociale kaart van Apeldoorn en omstreken.
9.       De cliënt stelt alle informatie die van belang kan zijn voor de begeleiding beschikbaar aan Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
10.   De (vertegenwoordiger van de) cliënt draagt er zorg voor dat zij is verzekerd voor ziektekosten en dat er een persoonlijke WA-verzekering is afgesloten. Bij in gebreke blijven, zullen bij schade de kosten op de (vertegenwoordiger van de) cliënt verhaald worden.
 
Artikel 6 – Annuleren of afmelden
1.       De cliënt stelt Zorgboerderij Van ’t Hooiland in geval van ziekte of verhindering op de hoogte.
2.       Het is mogelijk om een afspraak te annuleren. Dit dient 24 uur van tevoren te worden gedaan.
3.       Indien een annulering binnen 24 uur voor aanvang van de afspraak gedaan wordt, worden het aantal uren voor zolang de afspraak gepland stond, ingehouden van het aantal beschikbare uren uit de DVO.
4.       Annuleren van een afspraak kan via [email protected] of via 055-5063631/06-41744274.
5.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland behoudt zich het recht voor om de zorgactiviteiten tijdelijk stop te zetten in geval van calamiteiten. Dit wordt gemeld aan betrokkenen.

Artikel 7 – Vergoeding en betaling
1.       Wanneer de betaling wordt gedaan vanuit de gemeente, een onderwijsinstelling of vanuit PGB, zal de facturering direct naar deze partijen worden gestuurd.
2.       Bij declaraties aan gemeenten, onderwijsinstellingen of PGB-houders, zijn de tarieven vooraf voorgesteld vanuit genoemde partijen.
3.       Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
4.       Bij trajecten particulier gefinancierd: Betaalt de cliënt niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is Zorgboerderij Van ’t Hooiland gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat de cliënt aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5.       Bij trajecten particulier gefinancierd: Blijft de cliënt in gebreke, dan zal Zorgboerderij Van ’t Hooiland tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de cliënt. Wanneer de cliënt in verzuim is, is hij wettelijke rente, buitenrechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Zorgboerderij Van ’t Hooiland. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
6.       Betalingen geschieden via bankrekeningnummer NL77 RABO 0310 4746 20 t.n.v. Zorgboerderij Van ’t Hooiland.
7.       Indien een afspraak vanuit Zorgboerderij Van ’t Hooiland wegens onvoorziene omstandigheden geannuleerd moet worden, worden hiervoor geen kosten berekend aan de cliënt. Er wordt een nieuwe afspraak gemaakt.
8.       De prijzen zijn in euro’s en exclusief de wettelijke BTW (21%, indien van toepassing).

Artikel 8 – Geheimhouding
1.       Gegevens van cliënten worden niet, zonder schriftelijke toestemming, aan derden verstrekt, tenzij er sprake is van een gevaar voor de cliënt of diens omgeving.
2.       Gegevens van cliënten worden bewaard in een elektronisch dossier.
3.       De cliënt heeft het recht op inzage en rectificatie en/of wissing van gegevens.
4.       De cliënt ontvangt de privacyverklaring van Zorgboerderij Van ’t Hooiland bij aanvang van de begeleiding.
5.       Eventuele opnames van de begeleider ten behoeve van supervisie/intervisie kunnen in overleg worden gemaakt. Hiervoor is schriftelijke toestemming van (de vertegenwoordiger van de) cliënt nodig.

Artikel 9 – Kwaliteit van de dienstverlening
1.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland verplicht zich tegenover de cliënt om bij de uitvoering van de dienstverlening, als beschreven in artikel 3, als goed zorgboer te handelen.
2.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is gekwalificeerd op basis van relevante HBO (sociale) opleidingen en vakopleidingen op agrarisch gebied. Daarnaast worden er regelmatig relevante kennisontwikkelingsavonden, trainingen en cursussen gevolgd en er is een SKJ-geregistreerde hulpverlener betrokken. Medewerkers zijn gediplomeerd op MBO en HBO niveau.
3.       De zorg, activiteiten en ervaringen worden minstens één keer per jaar geëvalueerd tussen Zorgboerderij Van ’t Hooiland en (de vertegenwoordiger van) de cliënt.
4.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland maakt gebruik, als nadere borging van kwaliteit van haar dienstverlening, van het Kwaliteitssysteem Zorgboerderij, uitgebracht door het Landelijk Steunpunt Landbouw & Zorg, versie 4.1, 2011. Daarnaast is Zorgboerderij Van ’t Hooiland in het bezit van het Kwaliteitskeurmerk Kinder- Jongeren en Gezinsprofessional en Professional voor volwassenen vanuit Stichting Bedrijfscertificering & Examinering (SBCE).
5.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is aangesloten bij branchevereniging Zorgcollectief Noord-Oost Veluwe, Vereniging BEZIG, Coöperatie Boer & Zorg en de Landelijke Federatie Landbouw & Zorg.
6.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland is aangesloten bij de Landelijke klachtencommissie Landbouw en Zorg en de Erkende Geschillencommissie Landbouw en Zorg.

Artikel 10 – Verwijsindex
Zorgboerderij Van ’t Hooiland heeft een raamovereenkomst met de gemeentes Apeldoorn, Brummen, Epe, Voorst en Zutphen. Vanuit de raamovereenkomst is het verplicht om aangesloten te zijn bij de verwijsindex. De verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals uit de domeinen zorg, sociaal en veiligheid een signaal kunnen afgeven om hun zorg en/of betrokkenheid bij kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar kenbaar te maken. Het doel van de Verwijsindex is om professionals die betrokken zijn bij een gezin met elkaar in contact te brengen om samen de best passende ondersteuning en begeleiding te bieden. Binnen de verwijsindex wordt voor andere professionals niet zichtbaar waarom de professional betrokken is bij het kind en wat de zorgen zijn.
Wanneer Zorgboerderij Van ‘t Hooiland een signaal aanmaakt binnen de verwijsindex worden ouders en jongeren (vanaf 12 jaar) geïnformeerd. Wanneer er een match ontstaat met een andere professional vraagt Zorgboerderij Van ‘t Hooiland instemming van ouders en/of de jongere om contact te hebben.

Artikel 11 – Overige bepalingen
1.       Zorgboerderij Van ’t Hooiland vraagt een toestemmingsverklaring ‘beeld en geluid’ te ondertekenen om foto’s of artikelen te (laten) publiceren over de cliënt.
2.       In het kader van de audit ten behoeve van het kwaliteitskeurmerk kan de cliënt gevraagd worden een toestemmingsverklaring ‘inzage dossier’ te ondertekenen. 
 
 
 
 
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf 08-10-2019 tot nader order.